Co ma wpływ na pozycjonowanie strony?
Co ma wpływ na pozycjonowanie strony? Aby strona internetowa pojawiła się na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania, trzeba poświęcić trochę pracy aby wypozycjonować stronę. Pozycjonowanie stron internetowych to złożony proces, na który wpływa nawet 200 czynników. Nie istnieje jednak jedna metoda zapewniająca pierwsze miejsce w wyszukiwarce.
Pozycjonowanie strony a algorytm Google
Algorytm google jest oczywiście objęty tajemnicą, a większość czynników została odkryta metodą prób i błędów. Dodatkowo algorytm jest cały czas aktualizowany, przez co znane powszechnie czynniki mogą nie mieć już wpływu na pozycjonowanie stron, a jednocześnie mogą się pojawić nowe wartości, które wpływają na seo. Jako przykład czynników, które aktualnie nie wpływają na pozycjonowanie w sposób bezpośredni, można podać title, description i meta. Wartości te nie mają już tak dużego znaczenia jak miały kiedyś co nie oznacza, że nie należy przywiązywać do nich żadnej uwagi.
Dwie kategorie czynników wpływających na pozycjonowanie strony
Działania skupiające się na pozycjonowaniu stron można podzielić na kategorię seo on site, do której zaliczają się takie działania jak kod i struktura strony, czy też słowa kluczowe oraz seo off site, do których można zaliczyć działania w social mediach. Pomimo że czynniki mające wpływ na pozycjonowanie strony są podzielone, nie można skupić się wyłącznie na jednej z kategorii. Pożądane efekty otrzymamy jeżeli najpierw poświęcimy czas na czynniki seo on site, a następnie skupimy się na pracy nad czynnikami seo off site.
Czytaj również:
Pozycjonowanie strony – czynniki seo on side
Działania zaliczające się do kategorii seo on site to:
- historia domeny
Historia domeny zawiera ważne informacje o domenie takie jak ilość oraz jakość linków, które prowadzą do danej strony, a także wiek domeny. Jeżeli na daną stronę były nałożone jakieś filtry lub kary, również znajdziemy taką informację w historii domeny.
- stosowanie nagłówków w hierarchii
Dzięki hierarchii nagłówków roboty wyszukiwarek nabywają informację o najważniejszych słowach. Hierarchia nagłówków wyznacza również kierunek, w jakim roboty skanują daną stronę. Z praktycznego punktu widzenia dzięki odpowiednim nagłówkom roboty analizujące stronę dzielą stronę na treści, które mają znaczenie oraz te, których wartość jest niska. Nagłówek ze znacznikiem H1 przeznaczony jest dla tytułu strony, a pierwszy nagłówek z najważniejszym słowem kluczowym powinien zostać oznaczony znacznikiem H2. Natomiast słowa kluczowe zawarte w tagach i opisach powinny być powiązane z treścią strony, na którą przenoszą użytkownika. Zachowanie takiej struktury chroni przed uznaniem całej treści za mało ważną i zbędną, a także obniża współczynnik odrzuceń spowodowany wysoką częstotliwością szybkiego opuszczania strony.
- słowa kluczowe na stronie
Dzięki odpowiednio umieszczonym słowom kluczowym po wpisaniu zapytania w wyszukiwarkę nasza strona internetowa pojawi się w indexie stron, dzięki czemu strona stanie się widoczna dla potencjalnych klientów. Słowa kluczowe powinny zostać umieszczone w adresie url strony, opisie linku, tytule strony, opisie strony oraz w treści na stronie. Ważne jest, aby słów kluczowych nie było zbyt wiele, a te które znajdą się w tekście, zostały umieszczone w sposób naturalny, tworząc wartościową dla klienta treść, a także były czytelne dla robotów wyszukiwarek. To ile dokładnie słów kluczowych powinno znaleźć się w tekście zależy od tego jak długi jest dany tekst jednak optymalna ilość wacha się między 1,5% a 5%. Warto zwrócić uwagę na to, aby słowa kluczowe umieszczone w tekście były w różnych formach osobowych, można też stosować synonimy.
- jakość treści na stronie
Teksty tworzone z myślą o pozycjonowaniu strony powinny być unikalne, dobrej jakości, stworzone zgodnie z zasadami seo, a także interesujące dla czytelnika. Istotnym jest fakt, że korzystniej jest mieć na stornie mniej dobrych jakościowo tekstów niż więcej tekstów, których jakość jest wątpliwa.
- szybkość ładowania strony
Czas, jaki przeglądarka internetowa potrzebuje, aby załadować daną stronę, jest ważny ze względu na to, że potencjalni klienci mogą zrezygnować jeżeli strona nie zostanie załadowana dość szybko. Strony ładujące się w krótkim czasie znajdują się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce, a także lepiej konwertują.
- linkowanie i jakość linków,
Na pozycjonowanie strony wpływają również linki umieszczane na forach internetowych, a także udostępniane w social mediach. Umieszczając jednak link do naszej strony na forach, należy zwrócić uwagę na pozycję forum w wyszukiwarce oraz czy forum nie było wykorzystywane do praktykowania black hat seo.
- responsywność,
Aktualnie wielu użytkowników przegląda strony internetowe na swoich urządzeniach mobilnych, zatem strona powinna być tak zbudowana, aby niezależnie od wielkości ekranu przeglądanie jej było bezproblemowe i intuicyjne.
Pozycjonowanie strony – czynniki seo off site
Do czynników kategorii seo off site zalicza się:
- działania w social mediach,
- link building,
To takie działania, dzięki którym linki prowadzące na stronę są wartościowe oraz pochodzą z dobrych źródeł.
- content marketing.
Content marketing, czyli marketing treści to strategia, zgodnie z którą artykuły umieszczane na stronie są użyteczne i interesujące dla użytkownika uwzględniając docelową grupę odbiorców. Warto zauważyć, że content marceting to nie tylko treści, ale również grafika, filmy oraz prezentacje, jakie użytkownik znajdzie na stronie.
Nie sposób w jednym artykule opisać wszystkie czynniki wpływające na pozycjonowanie strony, warto jednak zwrócić uwagę na to, że aby pozycjonowanie strony było skuteczne trzeba poświęcić dużo czasu i energii.